Avstrijski ekspresionist iz začetka 20. stoletja
Egon Schiele [Egon Šile] se je rodil leta 1890 v Tullnu ob Donavi v železničarski
družini. Že zelo zgodaj je učitelj risanja odkril njegov talent in ga spodbujal.
Leta 1906 se je vpisal na šolo za umetno obrt, vendar so ga na zahtevo učiteljev
premestili na tradicionalistično Slikarsko akademijo. Leta 1907 je spoznal Gustava
Klimta, ustanovitelja secesijskega gibanja, ki je postal njegov mentor, kupoval
Schielejeve slike, mu priskrbel modele in kupce. Schiele je imel že naslednje
leto prvo razstavo. Po treh letih študija je leta 1909 s še nekaterimi nezadovoljnimi
študenti zapustil akademijo in ustanovil Neukunstgruppe (Skupino nove umetnosti).
Na Klimtovo povabilo je leta 1909 Schiele razstavljal v dunajski Kunstschau (umetniški
galeriji) skupaj z izjemnimi umetniki – Edvardom Munchom [Munkom], Vincentom van
Goghom [van Gogom] in drugimi.
Osvobojen akademske togosti je začel Schiele raziskovati ne samo človeško telo,
temveč tudi njegovo seksualnost in s svojim delom vnesel nemir. Leta 1911 je srečal
17-letno Valerio Neuzil [Nojcil], ki je nato živela z njim in bila tudi njegov
model za nekaj zelo udarnih slik. Pred meščanskim okoljem sta zbežala na Češko
v Krumlov (sedaj je tu Schielejev muzej), od koder je bila doma slikarjeva mati.
Način življenja mladega para je bil za majhen kraj še manj sprejemljiv, še posebej
spotakljivo pa je bilo, ker je za modele najemal mlada dekleta. Ponovno sta se
selila, tokrat v Neulengbach pri Dunaju. Schiele je najel poceni atelje, v katerim
so se začeli zbirati mladi prestopniki. Policija ga je kmalu zaprla in poskušali
so ga obsoditi zaradi pornografije, vendar je bil zaprt le tri dni. Leta 1915
se je poročil z Edith Harms. Že tri dni po poroki so ga vpoklicali; vojno je preživljal
v zaledju, ves čas slikal in se leta 1917 vrnil na Dunaj.
Najbrž ni nihče med slikarji naredil toliko avtoportretov, kot prav Schiele,
poleg njih pa tudi izjemno veliko študij mladih žensk, golih ali izzivalno oblečenih,
ki pa bile so zanj le objekti za poglobljeno analizo. Največkrat so naslikane
same, v prostoru brez ozadja, kjer je ženska figura le odlična študija linij,
kompozicije in kretenj. Njegovo delo odseva zrelost umetnika, ki je svoj talent
obvladoval do popolnosti. Leta 1918 so ga povabili na 49. razstavo secesije, ki
se je udeležil s 50 platni; za razstavo je izdelal tudi izjemen plakat.
Jeseni 1918 je, tako kot druge predele Evrope, tudi Dunaj zajela »ubijalska«
španska gripa, katere žrtvi sta bila tudi Schiele in njegova žena.
Schielejevo življenje je bilo kratko (umrl pri osemindvajsetih), intenzivno in
ustvarjalno; zapustil je več kot tristo oljnih slik in več tisoč del na papirju.
Nekaj njegovih del:
Sedeča ženska, 1917, pastel, gvaš in svinčnik na papirju, Metropolitan Museum
of Art, New York
Portret ženske, slikane v hrbet, pove o njenih občutkih prav toliko, kot bi razbrali
z njenega obraza.
Portret Johanna Harmsa, 1916, olje z voskom na platnu, Guggenheim Museum, New
York
Portret Schielovega tasta, pri katerem je slikar zopet občutil toploto doma.
Klečeči polakt nagnjen v levo stran, 1917, črna kreda, pokrivne barve na papirju
Eden od množice ženskih aktov, ki so vznemirjali s svojim drugačnim odnosom do
telesa.
Avtoportret, 1910, črna kreda, akvarel in pokrivna barva na papirju, Metropolitan
Museum of Art, New York
Schiele je naslikal zelo veliko avtoportretov – v vseh mogočih položajih in različnih
tehnikah.