Španski slikar, mojster kubizma
Juan Gris [Huan Gris], je bil rojen kot José Victoriano Gonzàlez-Pérez leta 1887
v Madridu. Dve leti je obiskoval šolo umetne obrti v Madridu, v letih 1904–05
pa se je učil slikanja pri umetniku Joséju Marii Carboneru in svoje humoristične
risbe objavljal v lokalnih časopisih. Leta 1906 se je preselil v Pariz in prijateljeval
z Matissom [Matisom], Braquom [Brakom] in Modiglianijem [Modiljanijem].
V Parizu se je zelo navezal na sonarodnjaka Pabla Picassa [Pabla Pikasa] in sledil
njegovi slikarski usmeritvi. Njegov Portret Pabla Picassa je značilna slika zgodnjega
kubizma in edina, ki je nista naslikala Picasso ali Braque.
Poleg tega, da je za pariške časopise risal šaljive ilustracije, se je po letu
1910 resno lotil slikanja in razvil svoj stil. V začetku je slikal v analitičnem
kubizmu (slikarji so slikam poskušali dodajati četrto dimenzijo, čas, tako da
so en in isti predmet slikali iz več strani hkrati ali da so na portretu upodobili
obraz od spredaj in iz strani), po letu 1915 pa se je srečal s sintetičnim kubizmom,
postal njegov neomajen zagovornik, in se pri delu intenzivno posluževal lepljenja
papirja na platno. Za Grisove slike je značilna nasičenost s svetlimi barvami.
Gris je bil najbolj tenkočuten ustvarjalec med kubisti; največja vrednost njegovih
del je v uglašenih barvnih sozvočjih, skladnosti in skrbnem nizanju čistih oblik.
Leta 1922 je prvič naredil scenografijo in oblikoval kostime za ruski balet Sergeja
Diaghileva. Večino teorij o estetiki je razčlenil v letih 1924–25, zadnje predavanje
o možnostih slikanja pa je imel na Sorboni leta 1924.
Večina Grisovih slik je razstavljena v Parizu, Berlinu in Düsseldorfu.
Umrl je
leta 1927 v Boulogne-sur-Seine.
Nekaj njegovih del:
Odprto okno, 1921, olje na platnu, zbirka M. Meyer, Zürich
Notranjost in zunanjost sta jasno ločeni in tihožitje na oknu je novoodkrita
slikarjeva prapodoba – glasbeni instrument.
Place Ravignan, 1915, olje na platnu, Museum of Art, Philadelphia
Gris si je med kubisti prislužil posebno mesto s pretanjenim ravnotežjem in prefinjenostjo
barv.
Ženska s košaro, 1927, olje na platnu, privatna zbirka
Zadnje slikarjevo delo. Ženska stoji pred oknom ali zatemnjenim ogledalom. Je
to njegova muza ali angel smrti?