Mali umetnostno zgodovinski slovar
Abstrahirati
Umetniški proces
preoblikovanja obče priznanih in prepoznavnih predmetov oziroma likovnih
motivov.
Abstrakten
Grafična,
slikarska ali kiparska upodobitev, ki z obliko ni neposredno povezana z
resničnim, vidnim svetom.
Akril
Slikarska
tehnika z barvami iz umetne smole. Z njim je mogoče doseči približno podobne
učinke kot pri oljnatem slikarstvu: pastozne nanose, prosojne lazure, …
Akvarel
Slikarska
tehnika z barvami, sestavljenimi iz dveh tretjin vodotopnega pigmenta, ene
tretjine veziva in veliko vode. Slikarski nanos je prosojen.
Antropomorfen
lik
Prisojanje
človeških lastnosti stvarem, pojavom zunaj človeka, božanstvom,…
Avreola
Sij,
ki obdaja celotno postavo Kristusa ali svetnikov. Lahko je mandljaste oblike. Takrat
se imenuje mandorla, če obdaja samo glavo se imenuje nimb.
Barok
Zadnji
veliki, vseh umetnosti zaznamujoč zgodovinski slog evropske umetnosti približno
od leta 1600 pa do konca 18. stoletja. Zaradi različnih vsebin in oblik je bolj
smiselno govoriti o “barokih” in ne o baroku. Vse povsod pa so očitno izraženi
smisli za reprezentativnost, patos in silovitost, predvsem pa napete,
prekipevajoče oblike, ki se med seboj slikovito prepletajo.
Bister
Temno
rjav pigment iz saj bukovega lesa. V 16. in 17. Stoletju so ga pogosto
uporabljali za lavirane risbe.
Chiaroscuro
Slikarski
učinki z močnimi kontrasti med osvetljenimi in osenčenimi površinami. Pomagali
so si z vpeljevanjem posebnih virov svetlobe (sveča, bakla, blisk, …).
Diptih
Slika
ali relief na dveh ploščah, ki se odpirata kot knjiga.
Draperija
Gubanje
oblačila oziroma tkanine na sliki, grafiki ali kipu.
Ekspresionizem
Ekspresionizem
je umetniška smer, ki se je razvila v Nemčiji pred prvo svetovno vojno. Glavni
predstavniki so se združevali v dve skupini: Die Brücke (most) in Der Blaue Reiter (modri jezdec).
Bistvo ekspresionizma je deformacija stvarnosti: avtor deformira predmet,
iztisne občutke na predmet. Za ekspresionizem v likovni umetnosti je značilno
da slikar uporablja: definirane linije, ostre robove, močne (kričeče) barve,
barve imajo simboličen pomen. Ekspresionizem postavlja v ospredje novega
človeka in prevrednotenje vrednot, obtožuje moderno civilizacijo, kapitalizem
in vojno.
Figuralen
Risba,
slika ali kip z upodobitvijo realno možne osebe ali predmeta.
Freska
Iz
italijanskega izraza “al fresco” kar
pomeni na svež omet. Tehnika slikanja z naravnimi pigmenti, raztopljenimi v
vodi, ki se z mehkimi čopiči nanaša na
svež omet. Apno vsrka barve in se z njimi veže. Le detajli in poudarki so
izdelani v tehniko “al seco” (na suh
omet).
Ikona
Tabelna slika z
religiozno vsebino v bizantinski in pravoslavni umetnosti.
Ikonoklazem
Odstranjevanje
in uničevanje nabožnih podob.
Iluminacija
Splošno
pomeni ves prostoročni slikarski okras predvsem v knjižnem slikarstvu.
Impresionizem
Impresionizem
je umetniška smer, ki se je pojavila v evropski umetnosti v drugi polovici 19.
stoletja. Gibanje, ki je nastalo v Parizu, je bilo poimenovano po sliki Clauda
Moneta Impression, soleil levant
(Impresija, vzhajajoče sonce), ki je nastala v letih 1872/1873. Vsi glavni
predstavniki impresionizma (Pissarro, Monet, Renoir) so se sestajali v obliki
neformalnega krožka. Impresionistični umetniki so predvsem spodbijali načela
pouka na Akademiji in zavračali realizem ateljejskega slikarstva. Ugotovili so,
da se pokrajina menja odvisno od ure, letnega časa in atmosferskih sprememb. Ta
minljivost, bežnost jih je očarala in želeli so v slike ujeti to
neopremenljivost –impresijo.
Intarzija
Vložki
iz raznobarvnega lesa, slonovine, kovin, roževine v leseno osnovo, da nastanejo
vzorci oziroma upodobitve.
Kanon
Matematična
formula, ki določa skladnost razmerij in odnos med posameznikom in celoto.
Ideal skladnega se spreminja s prostorom in časom.
Klasicizem
Umetnostno
zgodovinski slog evropske umetnosti (približno med 1770 in 1830), ki je nastal
kot reakcija na barok. S
poudarjanjem strogosti, veličastnega sozvočja in ravne linije naj bi
nasprotoval prekipevanju baročnih krivulj. Kljub tehnično virtuoznim dosežkom,
velja za prezentiranje stroge, trde, hladne lepote.
Kolaž
Slika,
v katero so vključeni razni materiali.
Konceptualna
umetnost
Ali
konceptualizem poudarja idejo, vsebovano v stvaritvi; bistvena je zamisel dela
in ne končni izdelek.
Kontrapost
Upodobitev
drže človekovega telesa, da je zaradi naslonitve teže na eno nogo druga
razbremenjena, telo zato ni v pokončni drži, pač pa rahlo razgibano.
Krogovičevje
Kamniti
okrasni elementi s prevladujočim geometriziranim ornamentom ponavadi na vrhu
gotskih oken, baldahinov,…
Lazura
Tanek
sloj razredčene barve, položen na sloj kritne barve. Svetloba, ki skozi sloj
lazure odseva od kritne barve, povzroči občutek večje polnosti, nasičenosti
osnovne barve.
Lizena
Navpičen,
iz stavbne gmote le malo izstopajoč segment stene brez baze in kapitela.
Manierizem
Zgodovinski
slog, ki zaznamuje velik del evropske umetnosti v razdobju stilno heterogene
pozne renesanse. Izraz izhaja iz
italijanske besede maniera, kar
označuje značilno potezo umetnikovega izraza. Manieristi so bili izvirni in so
iskali nove ustvarjalne poti v svetu hitrih sprememb, ki se je že oddaljil od
renesančnega ideala harmonije.
Monokrnosomt
Način
slikarskega izražanja, ko umetnik uporablja samo eno barvo.
Nadrealizem
Izraz
označuje moderno, formalno slogovno zelo neenotno likovno umetnost 20.
stoletja, ki s svojim upodabljanjem podzavesti in sanjskih prividov predstavlja
novejšo varianto fantastične umetnosti.
Neoimpresionizem
Novi
imepresionizem je slikarska smer, ki se pojavi po letu 1880. Imenujemo ga tudi
pointelizem zaradi pikčastega nanašanja barve na slikarsko površino in
divizionizem zaradi slikanja s samo čistimi pigmenti. Neoimpresionizem je želel
impresionizem stare šole zamenjati s znanstveno strogim in neoporečnem
sistemom, ki je poleg analize barv zajel tudi celotno kompozicijo slike in tudi
opredeljeval pomen horizontal, ter vertikal na sliki.
Neoklasicizem
Zgodovinski
slog ob koncu 19. stoletja (vzporeden historičnim slogom) oziroma začetku 20.
stoletja, ki obnavlja motive in oblike stare grške umetnosti, razvijali pa so
tudi nova načela. Ideje klasičnega ideala so se osredotočile na obliko.
Slikarji so anatomijo in draperijo oseb upodabljali v plemenitih in jasnih,
objektivnih in natančnih potezah. Veliki zgodovinski prizori so s
poveličevanjem antičnih junakov dobili kolosalne razsežnosti. Slikarji so
začeli opuščati okrasje, tako da je umetnost dobila simbolično razsežnost, ter
naj bi bila koristna za pouk.
Oljno
slikarstvo
Tehnika,
ki uporablja barve, sestavljene iz zmletega barvnega pigmenta in sušečega se
lanenega olja.
Osnutek
Prve
poteze na platnu ali kamnitem bloku. Lahko tudi nedokončano delo, ker zamisel
ni izpeljana do konca.
Paleta
Ploščica,
na kateri slikar postavlja in meša barve. Govorimo tudi o slikarjevi paleti, se
pravi o vseh barvah, ki jih vidimo na slikarjevih delih.
Pastel
Slika
izdelana s pastelnimi kredami, katerih trdota je odvisna od količine dodane
gline.
Pastoznost
Nanos
goste barve s čopičem ali slikarsko lopatico. Ta tehnika omogoča strukturiranje
slikovne površine. Pastozni nanos je mogoče uporabiti za podlago lazure.
Performans
V sodobni
umetnosti nadomešča umetnino dogodek in se umešča med vizualne umetnosti in
spektakel in je časovno omejen.
Perspektiva
Metoda
upodabljanja tridimenzionalnega predmeta ali prostora na dvodimenzionalni
ravnini.
Pieta
Žalujoča
Marija z mrtvim Kristusom v naročju.
Pigment
Barvna
sestavina barve iz naravne ali umetne snovi.
Pilaster
Iz
stene izstopajoč stenski slop pravokotnega prereza z bazo in kapitelom.
Podokvir
Okvir,
na katerega se napenja slikarsko platno.
Pointelizem
Glej
neoimpresionizem.
Postimpresionizem
Postimpresionizem
zavzema vrsto različnih umetniških gibanj konec 19. stoletja. Največje
osebnosti tega obdobja so trije samosvoji umetniki, na katere je vplival
impresionizem, sami pa vplivajo na razvoj novih smeri v umetnosti in postanejo
temelj modernega slikarstva: Cezanne (vpliva na razvoj kubizma), Gauguin
(vpliva na razvoj fauvizma), Van Gogh (vpliva na razvoj ekspresionizma).
Realizem
Spada med
umetnostne zgodovinske sloge, ki sledi romantiki in je zaznamoval drugo polovico
19. stoletja. Realistični slikarji so hoteli upodabljati sodobno življenje in
še zlasti družbeno realnost. Slikarji so opustili natančno in hladno tehniko
slikanja, značilno za neoklasicizem, in se oprijeli bolj grobega, skicoznega
podajanja stvarnosti. Realisti so nasprotovali historičnemu slikarstvu (vzor
akademije) in na to mesto postavili žanrske prizore.
Renesansa
Renesansa
predstavlja preporod zanimanja za vse kar je antično, ter označuje enega izmed
zgodovinskih slogov evropske umetnosti, ki se je izoblikoval po gotiki in pred
barokom, zlasti v Italiji 15. in 16. stoletja. Drugod je bilo antično izročilo
skromnejše, zato uporabljamo termin (severna) renesansa samo za umetnost 16.
stoletja. Izjemo predstavlja nizozemsko slikarstvo 15. stoletja, kjer lahko
potegnemo naj tehtnejšo vzporednico z sočasno italijansko renesanso.
Romantika
Izraz
predstavlja zgodovinsko oznako umetnostnega obdobja med neoklasicizmom in
realizmom v 19. stoletju, ki ne označuje posebnega likovnega sloga, ampak
zaznamuje ob raznovrstnih likovnih ustvarjanjih predvsem vsebinske značilnosti.
V nasprotju z racionalizmom klasicizma je moč opaziti v romantiki močnejše
poudarjanje čustev, ki so podkrepljene z temami groze, eksotike, srednjem
veku,…
Ribji
mehur
Okrasni
motiv v krogovičevju okna, sestavljen iz krivulje in nasprotne krivulje.
Rustika
Površina
iz grobo obklesanih, bolj ali manj izstopajočih kamnov ali drugega materiala.
Salon
Slikarska
in kiparska razstava. Akademija lepih umetnosti v Parizu je od leta 1667
organizirala razstave v louverske Kvadratnem salonu. Od takrat naprej se izraz
salon uporablja za uradne razstave.
Secesija
Umetnostno
zgodovinsko ime s katerim zaznamujemo nekatere umetniške skupine, ki so se ob
koncu 19. stoletja ločile od starejših umetnostnih gibanjih. Centri so bili v
Münchenu (Stuck, Habermann, Uhde), Dunaju (Klimt, Schiele), Berlin (Libermann).
Prav zaradi popolne svobode v izražanju, ki jo je secesija zagovarjala, se
stili njenih najvidnejših predstavnikov med seboj močno razlikujejo. S terminom
secesija v srednjeevropskih deželah opredeljujemo findesieclovsko umetnost.
Sfumato
Izraz
prihaja iz italijanščine in označuje zamegljeno pokrajino, ki je potopljena v
pretanjeno igro jasnega in zastrtega, ne povsem določljivih oblik, kjer ima
svetloba temeljno vlogo.
Skrajšava
Upodobitev
predmeta, ki je zaradi perspektivičnega učinka videti krajši, kot je v resnici.
Skrajšava ustvari vtis globine.
Surrealizem
Glej
nadrealizem.
Štuk
Zmes
mavca, zmletega apnenca, vode in veziva za izdelovanje notranjega in zunanjega
stenskega ali stropnega okrasja.
Tempera
V
vodi topna barva, katere pigmenti se vežejo z jajcem.
Tihožitje
Upodobitev
zanimivo razpostavljenih mrtvih ali negibnih stvari.
Trompe-l'oeil
Slikarski
način, ki podrobno posnema resnične snovi in predmete in zaradi vtisa
reliefnosti zbuja iluzijo, da gledamo prave predmete, ki segajo iz naslikanega
polja preko okvira.
Veduta
Krajinska
upodobitev, kjer je upodobljenec mesto ali del mesta.
Zatrep
Okrasno
trikotno polje nad portalom ali oknom.
Zoomorfen
Upodobitve,
ki se prilegajo živalskim oblikam.
Žanrsko
slikarstvo
Slikarska
dela s prizori iz vsakdanjega življenja.