Po mnenju mnogih največji slikar vseh časov
Rembrandt Harmens van Rijn se je rodil leta 1606 v mestu Leiden na Holandskem.
Oče, mlinar, je bil dovolj premožen, da mu je omogočil dobro izobrazbo in ga 1620
vpisal na Leindensko univerzo.
Rembrandt se je zgodaj odločil, da bo postal umetnik. Pri priznanem mojstru Pietru
Lastmanu, ki je študiral v Italiji, se Rembrandt seznanil z načinom ciaroscuro
(svetlotemno), uporabo svetlobe in sence pri upodabljanju in ustvarjanju dramatičnosti.
In prav ta dramatična nasprotja med svetlobo in temo so postala osrednja tehnika
njegove umetnosti.
Do konca leta 1631, ko se je preselil v Amsterdam, je v rojstnem mestu slikal
svetopisemske in mitološke prizore. V Amsterdamu je čez noč zaslovel z Anatomijo
dr. Tulpa, 1632, olje na platnu. Rembrandtov pokrovitelj je bil trgovec z umetninami
Uylenburg, ki mu je priskrbel delo in ga je slikar odlično opravil. Skupinski
portret je holandska posebnost. Rembrandt se je poročil s Saskijo, premožno sorodnico
svojega pokrovitelja. Bil je izjemno uspešen in kaj kmalu se je družina lahko
preselila v hišo, v kateri je Rembrandt zbral imenitno zbirko najrazličnejših
umetniških predmetov. Kmalu po rojstvu četrtega sina, Titusa, ki je edini preživel,
je Saskija umrla.
Skrb za hišo je leta 1649 je prevzela Hendrickja Stoffels, ki je bila najprej
služabnica, potem pa spremljevalka, ki mu je rodila hčer. Rembrandt se z njo ni
poročil, ker bi izgubil pravico do denarja iz Saksijine dediščine. Ko je umrla
Saksija in so začela usihati naročila, se je neuspešno lotil borznih špekulacij.
Da bi zaščitil sinovo imetje, je dal popisati vse svoje premoženje in ga prodal
na dražbi. Čez čas se je stanje popravilo, vendar so ga dotolkle izgube – najprej
Hendrickje, nekaj let za tem pa še sinova. Umrl je leta 1669, sam in obubožan.
Rembrandtovo slikarstvo skriva za zunanjo čvrstostjo izjemno občutljivost. Izraža
se s svetlobnimi učinki, ki poudarjajo ali zamegljujejo fizično prisotnost oseb
in predmetov. In kljub vsej svetlobi, ki sije z njegovih slik, je v ozadju mrak,
težak in globok, da se v njem izgubljajo mejniki prostorov. Ker je bil mojster
združevanja svetlih in temnih predelov, je bil tudi neprekosljiv mojster v grafičnih
tehnikah. Čeprav je bil omejen s črno in belo barvo, je tudi tu znal izraziti
utripajočo silo življenja.
Nekaj njegovih del:
Saskija kot Flora, 1634, olje na platnu, Ermitaž, Sankt Peterburg
Portret je nastal v letu, ko sta se poročila. Resnična veličina Rembrandtovega
talenta se kaže v nežnosti, ki jo je vdahnil obrazu svoje žene.
Kristus in prešuštnica, 1644, olje na lesu, National Gallery, London
Prizor je postavljen pred gledališko kuliso, kjer je osrednja skupina naslikana
v podrobnostih. Rembrantovo delo je polno dramatičnosti − preprostost v rjavo
oblečenega Kristusa in njegovega spremstva, sramota in zapeljiva lepota ženske
ter bogata palača in oblačila pismoukov in farizejev.
Betsabeja po kopeli, 1654, olje na platnu, Louvre, Pariz
Za mnoge strokovnjake je to največja Rembrandtova mojstrovina. Še ena biblijska
zgodba, ki pa jo je veliki slikar predstavil po svoje. Ženska na sliki premišljuje
o svoji bridki usodi, kar je poudaril z njeno nagoto. Model je bila verjetno družica
Hendrickje Stoffels.
Portret Catrine Hooghsaet, 1657, olje na platnu, National Gallery, Cardiff
Portret je nastal v letu, ko je bil prisiljen razprodati vse svoje imetje na
dražbi.
Delo spominja na njegovo zgodnje, izjemno dovršeno portretistično maniro. Portret
izžareva spokojnost, ki je redka pri Rembrandtovih portretih bogatih in uglednih
ljudi.
Židovska nevesta, 1662, olje na platnu, Rijksmuseum, Amsterdam
Na eni izmed sijajnih zlato-rdečih mojstrovin slikarjevega poznega obdobja osebi
na sliki izžarevata globoko ljubezen. Sijajna oblačila so naslikana širokopotezno
ali pa poudarjena z gostimi nanosi barve, ki odsevajo svetlobo. Bogastvo tkanin
le krepi nabitost s čustvi, ki veje s slike.